‘Toekomst ligt in Last Mile’

De Plegt Carrosserie Groep bestaat uit namen die klinken als een klok: Van Berkum Carrosseriebedrijf, Wema Carrosserie en Brinks Carrosserieën. Guus Plegt zelf is eigenlijk nog maar kort actief in de branche. “Tot 2013 werkte ik in de bouw. Daar begeleidde en onderzocht ik processen, tot er een punt kwam, waarop ik zelf overbodig werd. Via via hoorde ik dat Van Berkum Carrosserie te koop stond. De eigenaar was 62 en had geen opvolging. Het bedrijf had toen ook al een dijk van een reputatie. Binnen een jaar was de deal rond, en had ik een bedrijf met tien man personeel.”

Spoedig daarna kwam Plegt in contact met carrosseriebedrijf Wema uit Nijverdal. Dit bedrijf is onder andere gespecialiseerd in BDF-systemen, zogenaamde wissellaadbakken. Plegt nam ook dit bedrijf over, sloot de vestiging en nam de zes man personeel en hun expertise mee naar Lochem. Daarna brak een periode aan waarin omzet en klantenbestand groeiden. Bovendien werd de overstap van 2D- naar 3D-tekeningen gemaakt. Plegt voerde in dat, voordat een carrosserie werd gebouwd, er eerst een 3D-tekening van moest komen, zodat voor iedereen duidelijk werd wat er stond te gebeuren en welke onderdelen benodigd waren. Het bedrijf van Plegt groeide door naar 26 man personeel.

Eind 2018 ontving Plegt een schrijven van de accountant van Brinks Carrosserieën uit Enschede. Directeur Jan Vink was ook toe aan zijn pensioen en wellicht kon Plegt het bedrijf Brinks overnemen. “De onderhandelingen daarvoor duurden driekwart jaar. De voornaamste reden voor overname was het aanvullende pakket van werkzaamheden binnen de carrosseriebouw. Denk hierbij aan het opbouwen van Hiab-kranen en haakarmen, traileronderhoud en werk aan gemeentevoertuigen. Het zou de perfecte vorm van schaalvergroting zijn, waarbij we ook nog synergievoordelen zagen in de inkoop van onderdelen”, legt Plegt uit. Zo ontstond een bedrijf met tal van dealerschappen, zoals Schmitz, Fruehauf, Cruiser, BesteBak, CityBox, het Zweedse PLS, het Finse Limetec, Hiab, Dhollandia en Lamberet, en werd onderhoud gepleegd aan trailers die in Oost-Nederland rijden van TIP.

Niks achteraf

Plegt streefde ernaar dat carrosseriewerkers op de vloer, niet zelf achteraf onderdelen zouden moeten fabriceren gedurende de bouw van een carrosserie. “Dat leidt tot tijdverlies. Planningen worden niet gehaald, klanten in het ergste geval teleurgesteld. Vaklui zoals we die nu ter beschikking hebben, moeten bouwen en niet met andere zaken bezig zijn. Het is hier waar we met deze bedrijven het onderscheid maken”, verzekert Guus Plegt.

Alexander Plegt voegt eraan toe dat zij er ook naar streven dat er nooit een kloof ontstaat tussen de tekenafdeling en het kantoor. “Die mensen moeten elkaar heel goed begrijpen. Dat moet van twee kanten komen en door dit nauwkeurig te bekijken, voorkomen we dat de productie vertraging oploopt.” Een van de nieuwe klanten die het bedrijf kreeg tijdens de expansiefase, is online supermarkt Picnic. Voor dit bedrijf bouwt Plegt Carrosserie Groep de meeste bakken op de relatief kleine elektrische voertuigen. Ook is Plegt aangewezen als schadehersteller.

Last Mile, elektrisch

Alexander Plegt is ervan overtuigd dat het bedrijf waarvan hij mededirecteur en aandeelhouder is, afwisselende en mooie tijden te wachten staan, ook al is het nu crisis als gevolg van de pandemie. “In 2025 mag je in veertig steden alleen met een elektrisch aangedreven voertuig de binnenstad in om goederen te bezorgen”, legt hij uit. “Dit zal niet alleen leiden tot een gedwongen vernieuwingsslag, maar ook tot een veel grotere variatie in bedrijfswagens dan we nu kennen. Het voertuig waarmee onder andere Picnic werkt, is één voorbeeld. Maar we werken al aan diverse concepten, mede op aanvraag van nieuwe en bestaande klanten. Denk daarbij ook aan bakfietsconcepten, waarvoor we opbouwen maken waar één, en in een andere versie twee europallets meegenomen kunnen worden”, zegt Alexander Plegt. “Dit is dus weer heel ander werk dan een City Box opbouwen op een chassis-cabine. Ons streven is erbij te zijn wanneer klanten aan radicaal andere oplossingen denken dan een bestelauto. In de Utrechtse binnenstad zijn we al met een klant, CycleSpark bezig om elektrisch ondersteunde bakfietsen met onze opbouw te laten proefrijden.”

De familie Plegt maakt niet de fout om alleen maar naar het distributiesegment te kijken en naar de transformatie die hier te wachten staat. Ook lange en zware voertuigen bevinden zich binnen het expertiseveld van het bedrijf. “We begrijpen dat de kans groot is, dat er nog meer lange en zware voertuigcombinaties op de Nederlandse wegen bij zullen komen”, zegt Rutger Plegt. “Er ontstaat een nieuw systeem van goederendistributie in ons land: zo licht mogelijk en uitstootvrij de stad in, maar zo zwaar mogelijk en zo veel mogelijk tussen de steden rijden. Overslagcentra of ‘hubs’ zullen aan de orde van de dag zijn. Hier past ook de aanstaande proef met de Super Eco Combi in, waarbij met twee volledige trailers tegelijk wordt gereden. De kans is groot dat combinaties bestaande uit twee trailers, over enkele jaren gewoon de weg op mogen.” Plegt laat ons een dolly zien, die voor een bepaalde toepassing toch nog modificaties moet verkrijgen. “De klant wil het anders, waardoor kabels op geen enkel moment in het gedrang kunnen komen en waarbij spatschermen heel blijven. Het laat mooi zien, wat je als carrosseriebouwer kan toevoegen in een markt die steeds meer op efficiëntie en verduurzaming is gericht.”

Huidige toestand

Directeur Guus Plegt zegt dat zijn bedrijven begin dit jaar goed in de orders zaten. Maar de coronacrisis dwong tot herschikken van de planning. “Ik heb diverse klanten gebeld, en daaruit bleek in sommige gevallen dat ook zij liever later dan eerder hun bestelling geleverd krijgen. Een enkeling bestelt af, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar door kort op de bal te zitten met onze klanten, hebben we de productie grotendeels kunnen herschikken en draaien alle drie de bedrijven de komende tijd normaal door.”

Plegt legt uit dat zeker de vestiging Lochem voornamelijk voor bedrijfswagendealers actief is en dat hier juist de minste aanpassingen nodig bleken. “Die orders hebben een wat langere looptijd, waar meer mensen, meer fasen, mee gemoeid zijn.” Tot slot prijst Plegt zich gelukkig met een redelijk stabiel personeelsbestand. “Weinig verloop, dat is waar we naar streven. Tegelijkertijd willen we graag dat de oudere monteurs de jongere opleiden. Daar richten we ons op.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2633 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *