Hoogvliet bouwt boordcomputers Trimble in

In het distributieproces van Hoogvliet spelen wissellaadbakken een cruciale rol. Verreweg het grootste deel van de zeventig supermarkten ontvangt er meerdere keren per dag een. De bak biedt plaats aan dertig rolcontainers vol verse en houdbare producten. Als de chauffeur de volle bak heeft afgezet, neemt hij de lege terug naar het nieuwe, geautomatiseerde distributiecentrum langs de A12 in Bleiswijk. “Binnen zeven minuten is de chauffeur bij de supermarkt weer vertrokken”, vertelt Kees Twilt, sectormanager transport bij Hoogvliet.

Levermomenten

Dankzij de wissellaadbakken kan Hoogvliet zijn supermarkten per dag meerdere levermomenten aanbieden – en dus ook meerdere bestelmomenten. Supermarktmanagers kunnen hun medewerkers efficiënter inzetten. “Ze hoeven niet opeens zestig rolcontainers te ontvangen en verwerken. Ze lossen de wissellaadbakken wanneer het uitkomt en hebben een minder groot winkelmagazijn nodig.”

Sinds kort zijn alle 37 vrachtauto’s van Hoogvliet voorzien van een Carcube. De investering in deze boordcomputer van Trimble komt voort uit de wens om de transportprocessen te digitaliseren en automatiseren. “Onze vrachtauto’s hadden nog geen boordcomputer”, verklaart Twilt. “De communicatie met de chauffeurs verliep per telefoon. De urenadministratie gebeurde handmatig met pen en papier. Behalve een urenlijst had elke vrachtauto ook een temperatuurlijst. Bij vertrek en aankomst diende de chauffeur daarop de temperatuur in de wissellaadbak te noteren. Kortom: het was hoog tijd om de volgende stap te zetten.”

Camerabeelden

Behalve het temperatuurregistratiesysteem is ook het camerasysteem van Rudozi met de boordcomputer geïntegreerd. Zodra de chauffeur achteruit rijdt of de werkverlichting inschakelt, toont de Carcube de beelden van de camera aan de achterzijde. “De ruimte bij supermarkten is vaak krap. De camera helpt de chauffeur bij het manoeuvreren, maar ook bij het oppakken van lege wisselbakken”, legt Twilt uit.

Hoogvliet maakt gebruik van de data uit de boordcomputer om chauffeurs te coachen. De Performance Portal van Trimble analyseert deze data en vertaalt die in een wekelijkse rapportage. “Wij kunnen de prestaties van de Volvo- en Mercedes-chauffeurs nu eerlijk en objectief met elkaar vergelijken. We zien hoe ze hun vrachtauto’s behandelen, hoeveel brandstof ze verbruiken en welk rijgedrag ze vertonen. Als we verbeterpunten zien, kunnen we hen daarop trainen.”

Fleetcockpit

In Fleetcockpit kunnen ze nu alle ritten volgen – dankzij de FleetXPS-app ook die van de gemiddeld twintig chartervoertuigen. De chauffeurs hoeven niet langer uren en temperaturen te noteren op papier. Ze hebben één scherm, waarop ze ook de temperatuur kunnen monitoren en de camerabeelden bekijken. Al met al levert de investering in de boordcomputers Hoogvliet tijdwinst op, zowel op kantoor als in de cabine. Omdat de meeste data nu digitaal wordt vastgelegd, is het aantal fouten afgenomen. De implementatie is echter nog te recent om al te kunnen praten over kostenbesparingen en terugverdientijden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2633 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *