Column: Consolidatie en samenwerking

De fusie van twee neven in transportland (Peter Appel fuseert met Simon Loos) is de jongste exponent van de voortdurende schaalvergroting onder transportbedrijven.

Op nationaal niveau, maar ook internationaal niveau vindt die plaats en dat maakt het gat tussen de giganten aan de ene kant en de zogenoemde papa-mama-bedrijven aan de andere kant extremer en extremer. Is dat zorgwekkend voor die laatste groep? Wellicht niet. Er lijkt in de markt ruimte voor de kingsize lakens en de bekende servetten. Het is de midden-categorie die zich zorgen maakt. 

De klantprofielen en de kostenstructuren van de twee extremen verschillen immers. De groep die te groot is voor het servet, maar niet groot genoeg is voor het laken, begeeft zich meer onder de klantprofielen van die grootste bedrijven maar kan de enorme kostenbesparingen niet waarmaken. Zolang het goed gaat, gaat het goed, maar dan is er ineens corona. Is er Brexit die de efficiency zeer waarschijnlijk onderuit haalt voor die groep die het raakt. Worden milieunormen aangescherpt met nieuwe investeringen tot gevolg.

Zolang klanten ervoor betalen, prima. De honger naar orders om de liquiditeit maar te blijven voeden leidt ook tot het accepteren van prijzen die niet of nauwelijks kostendekkend zijn. Maar die honger staat logisch nadenken in de weg, principes duur makend. Beargumenteren waarom de prijs nodig is, behoort dus ook tot de gereedschapskist van de succesvolle ondernemer anno 2021. Omzet is ijdelheid, winst is wijsheid leerde ik ooit van een succesvol serial entrepeneur.

Mooie principes dus, ik wil marge maken! Maar dan staan er tien anderen klaar die het wel doen voor die te lage prijs of voor nog minder. Ik hoor het de lezer denken. Eens. Wil je echter dat jouw chauffeur de krant haalt omdat deze stijf van de pepmiddelen zijn uren draait? Of dat die te goedkope order leidt tot te strakke en onhaalbare planning, ontevreden klanten creërend? Alleen een professionele sector die normen stelt en hanteert kan marges maken die simpelweg nodig zijn voor het voortbestaan. Schaalvergroting drukt immers wel kosten aan de inkoopzijde, maar er zijn wel grenzen aan.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Van Barend Luiting zijn er nog 257 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *