Burgers: ‘Per 2023 alleen nog Double Deck’

Volgens Burgers is er twee jaar onderhandeld over de verkoop. “Het bedrijf heeft er al die tijd goed voor gestaan, maar de holding in China wil alleen dochterbedrijven die honderd miljoen of meer omzetten. Ook al hebben we het hier verre van slecht, dat halen we niet”, zegt Burgers met een glimlach. De verkoop van CIMC aan Burgers staat overigens niet op zichzelf. Nog meer bedrijven die CIMC in Europa bezat, zijn verkocht of staan te koop. Denk dan aan Zweedse branchegenoot Eurotank, en tankbouwer Hobur die ook te koop staan. De Belgische tanktrailerbouwer LAG blijft buiten de verkoopronde, omdat dit bedrijf behoort tot een andere divisie van CIMC, namelijk CIMC Vehicles. 

Vol orderboek

Terwijl zich dit proces gedurende het afgelopen jaar ontvouwde tot de nieuwe situatie, had Burgers ook te maken met stevig doorlopende orders bij het bedrijf, ondanks de coronacrisis. “We draaien volop en we hebben de productie van Double Deck opleggers verhoogd naar zes per week. Volgend jaar verwacht ik dat we zullen moeten opschakelen tot acht opleggers per week en als we nog eens twee jaar verder zijn denken wij dat het er twaalf per week zullen zijn.” 

Burgers is er duidelijk over hoe dit gerealiseerd moet worden. “We bouwen tot op dit moment nog allerhande verschillende gesloten carrosserie-opbouwen, veel voor raceteams en wielerploegen en we doen zelfs restauraties van historisch materieel. Maar als de toename van orders voor Double Deck opleggers doorgaat zoals het er nu uit ziet, dan kunnen we niet anders dan dit ‘normale werk’ de komende tijd af te bouwen en onder eigen regie te gaan uitbesteden aan derden”, aldus Burgers.

Ton Burgers (r) met een medewerker.

Het succes van het bedrijf in de Double Deck opleggers is vooral toe te schrijven aan de samenwerking met retailketen Action. Zij zijn de grootste klant van Double Deck opleggers. “Maar inmiddels hebben we veel meer klanten mogen verwelkomen, zoals Zeeman, Spar, COOP en wasserijen. De reden waarom we denken dat we de productie de komende jaren verder moeten opschroeven, komt echter het buitenland”, zegt Burgers. “We krijgen steeds meer bestellingen uit het buitenland, tot en met uit Japan, Zuid Korea, Rusland en Amerika aan toe. Ook hebben we klanten in diverse landen in Europa zoals België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Slowakije, Italië en Polen. Dit heeft mede te maken met het succes van retailketen Action, dat de vleugels flink heeft uitgeslagen in Europa. Daardoor hebben ze steeds meer van deze opleggers nodig, die nu eenmaal de ruggengraat vormen van het logistieke systeem van Action”, zegt Burgers. 

Action is inmiddels actief in heel Frankrijk en verder alle bovengenoemde landen in Europa. We hebben bij elk distributiecentrum wat Action bouwt in de buurt een werkplaats onder onze regie. Dit komt doordat we bij elke klant, dus ook bij Action, een onderhoudscontract afsluiten van minimaal 6 tot 10 jaar. “Dat betekent voor ons dat we de komende jaren moeten uitbreiden van 10 werkplaatsen nu, naar 14 in 2021 en uiteindelijk naar 31 werkplaatsen, verspreid over heel Europa. De werkplaatsen die er nu zijn zitten in Parijs, Toulouse, Lyon, Frankfurt, Hannover, Oslo, Bratislava, Maasbracht, Zwaagdijk en Aalsmeer. In beeld zijn nu locaties bij steden als Marseille, Nantes, München en Katowice. De trailers komen drie tot vier keer per jaar in de werkplaats”, legt Burgers uit. Op de hoofdvestiging in Aalsmeer werken nu een kleine honderd mensen. “Na januari 2021 verwachten wij dat we uitbreiden naar 115 medewerkers en 15 uitzendkrachten. Wat er daarna zal gebeuren, is nu nog niet te zien.”

Burgers zegt op basis van onderhandelingen die nu gaande zijn met nieuwe klanten, dat er enkele grote internationale orders in de pijplijn zitten. Dit jaar betreffen de exporten nog een kwart van de productie, volgend jaar denkt Burgers aan 50 procent en daarna exporteren we meer dan dat we hier in Nederland zullen afleveren.

Telematica

De Double Deck opleggers die Burgers nu levert, zijn standaard voorzien van uitgebreide telematica, die het bedrijf met drie partners heeft ontwikkeld. Daardoor wordt inzichtelijk bij welke temperaturen lading wordt vervoerd, worden kilometerstanden bijgehouden, de bandenspanning (TPMS) gecontroleerd, kunnen chauffeurs makkelijker aandocken en blijft de trailer mooi stabiel mocht het gaan stormen. We hebben hier een aantal technici zitten die het meest met de laptop in de weer zijn. Het is op die manier een ander soort werkplaats aan het worden dan je je zou voorstellen.”    

Uiteraard is Burgers begaan met alle trends en innovaties die de trailerwereld van vandaag bezig houden. “We bekijken of we Double Deck opleggers kunnen koppelen als LZV, in het kader van de Super Eco Combi. Met name wanneer klanten daarmee door Europa kunnen rijden op vastgestelde routes, boek je echt vooruitgang op het gebied van uitstoot.” Burgers verwacht echter niet dat overheden hier een stimulerende rol in gaan spelen. “Ze pretenderen dat wel, maar wanneer puntje bij paaltje komt, dan loopt het toch anders.” Burgers baseert deze uitspraak op het nog lopende project, waarbij een Double Deck oplegger twee kleinere, elektrisch aangedreven voertuigen vervoert, die op een standplaats aan de rand van een binnenstad (hub), naar adressen in het stadscentrum kunnen rijden en daar klanten kunnen bedienen. “Dat loopt niet, omdat het vast zit op overheidsbeleid dat uiteindelijk toch niet rond komt. Daardoor lijkt het er nu op dat we met dit project op korte termijn in Duitsland meer succes zullen hebben.” Verder doet Burgers er veel aan om de Double Deck oplegger aerodynamischer te maken. Ook dit helpt mee aan het verduurzamen van de oplegger. Verder bespaart het natuurlijk al heel veel CO2 uit omdat je met twee Double Deck opleggers een trekker en chauffeur kan besparen doordat een Double Deck oplegger 60 procent meer lading meeneemt.

Covid-effect

Burgers zegt dat zij tijdens de eerste lockdown ook steun moest aanvragen. “Dat geld was er snel, maar met de mededeling dat het UWV vanaf volgend jaar juni nog een jaar de tijd krijgt om te bekijken of het ook daadwerkelijk terecht is. Daar lopen we in het stadsdistributie-project ook steeds tegenaan. Daardoor lijkt alles af te hangen van of er wel of geen subsidie komt, en dat moet je natuurlijk niet willen. Het rijden met elektrische voertuigen vanuit Double Deck opleggers doe je omdat het duurzamer is en omdat het je een distributie- of overslagcentrum aan de rand van de stad uitspaart. Is dat kwartje eenmaal gevallen, dan zou je als stedelijke of regionale overheid kunnen bekijken of je zo’n project ondersteunt.” 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2633 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *