Registraties tot nu toe 28% lager dan in 2019

Na een relatief voorspoedige maand juli (-0,9%) eindigde augustus op -18%, uitmondend in een totaal van 126.710 voertuigen. Drie van de vier grootste afzetmarkten moesten vorige maand terrein prijsgeven: Spanje (‐23.0%), Duitsland (‐22.7%) en Frankrijk (‐3.1%). Positieve uitzondering was Italië, met een plus van 2,6%. De verkoopdaling doet zich voor in alle gewichts- c.q. voertuigsegmenten. Alle 27 EU-landen noteren dit jaar tot nu toe dubbele rode cijfers. De vier grootste verkoopmarkten incasseren minnen ter grootte van 36,5% (Spanje), 26,1% (Italië), 25,7% (Frankrijk) en 25,1% (Duitsland).

Lichte bedrijfswagens

De categorie lichte bedrijfswagens (tot 3,5 ton) kromp vorige maand met 18,6%, uitkomend op 107.881 stuks. In de eerste acht maanden beleefden de EU-lidstaten hier een gemiddelde afname van 26,7%, met Spanje in de meest negatieve rol (‐37.1%), gevolgd door Italië (‐26,4%), Frankrijk (‐24,8%) en Duitsland (-22.4%). Nederland kwam vorige maand uit op 4.919 lichte bedrijfswagens, wat 17,6% minder is dan de 5.972 van vorig jaar. De eerste acht maanden samen waren bij ons goed voor 40.427 registraties, 27,6% minder dan januari-augustus 2019.

Vanaf 16 ton

Bij de categorie vanaf 16 ton was juli binnen de EU de eerste maand met groeicijfers (+2,8%). De opleving was echter van korte duur. De registraties van augustus waren juist weer lager dan dezelfde maand een jaar eerder: -11,7%. Duitsland noteerde van de grote vier de sterkste terugval (‐29%), met Frankrijk (‐6,7%) op de tweede plaats. Daarentegen wisten Italië (+19,4%) en Spanje (+2,2%) vorige maand juist zwarte cijfers te schrijven. In de periode januari t/m augustus werden in de EU 121.655 nieuwe zware voertuigen geregistreerd, 37,9% onder de prestatie van vorig jaar.

Medium

Ook bij de categorie >3,5 ton volgde na een positief verlopen juli (+3,1%) een teleurstellend augustus (‐11,9%) in vergelijking met 2019. Van de vier grootste markten boette Duitsland het sterkst in (-26%). Alles bij elkaar waren in dit segment de eerste acht maanden van 2020 EU-breed goed voor 152.844 registraties, 35,8% minder dan in 2019. Negatieve hoofdrollen waren weggelegd voor de grote vier: Duitsland (‐33,9%), Frankrijk (‐33,7%), Spanje (‐29,7%) en Italië (‐23,5%). Nederland eindigde op 688 stuks, wat 20,9% minder is dan dezelfde maand vorig jaar.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 365 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *