ING: transportsector groeit 2,5% in 2021

De verschillen tussen deelsectoren zijn volgens ING aanzienlijk. Zo wordt het personenvervoer veel harder geraakt dan het goederenvervoer. Terwijl de impact voor het vervoer door de lucht het grootst is (-50%) en ook het openbaar vervoer fors krimpt, profiteert het post- en pakketvervoer juist (+7%). In 2021 is er over de hele linie weer groei, maar in het personenvervoer dreigt structurele impact en duurt het meerdere jaren om er weer bovenop te komen.

Goederenvervoer

Het contrast tussen personenvervoer en goederenvervoer is groot. Terwijl het herstel van de corona-impact voor het personenvervoer in de zomer nog nauwelijks van de grond komt, hebben het goederenvervoer en de logistieke dienstverlening de opwaartse lijn na een forse tik weer redelijk snel ingezet. Totaal daalt het volume in 2020 hier naar verwachting met 4,5%.

Opvallend vindt ING dat de positieve en negatieve uitschieters ook binnen sectoren groter zijn dan normaal. Dit is vooral te zien in het wegtransport en logistiek van consumentenproducten. Zo valt het vervoer voor de horeca, de winkeldistributie en het vervoer voor de autosector dit jaar flink terug. Daarentegen profiteren logistieke bedrijven die actief zijn voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra van de groei in de detailhandel. Hoewel de huidige markt voor prijsdruk en efficiëntie-uitdagingen zorgt, is het uitblijven van kostbare files in het wegtransport een meevaller.

Pakketvervoerders

Tussen de rode cijfers is het pakketvervoer dit jaar een opvallende positieve uitzondering. Na jaren van trendmatige groei geeft de coronacrisis e-commerce een extra impuls. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels in het tweede kwartaal met 45% en vervoerde PostNL 25% meer pakketten. Hierdoor verschuiven er activiteiten van de winkel naar het warehouse en ziet de post- en pakketsector het volume als enige deelmarkt stijgen (+7%).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 365 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *