Duitsland overweegt toestaan 44 ton GVW

Vorig jaar al hadden Duitse werkgeversorganisaties op het gebied van vervoer de wens geuit om 44 ton GVW in zijn algemeenheid toe te staan. Dit verzoek kwam van de sectoren bouw, metaal en chemische industrie. Het ministerie lijkt er al van overtuigd dat verhoging van het toegestane combinatiegewicht niet zal leiden tot een grote belasting voor de infrastructuur.

CO2-uitstoot

De brancheorganisaties stellen dat een hoger GVW juist bijdraagt aan een reductie van de CO2-uitstoot. Verder wijzen ze erop dat het rijden met zwaardere combinaties geen extra slijtage veroorzaakt aan bruggen of wegen. Een praktijkproef zou dit hebben onderstreept. Verder zou een hoger GVW het in Duitsland heersende chauffeurstekort minder ernstig maken.

Zouden de Duitsers LZV toestaan tot 60 ton combinatiegewicht, dan zouden de genoemde effecten veel nog sterker zijn. Ook zou Duitsland in dat geval makkelijk kunnen voldoen aan de eis van 15% CO2-reductie in 2025. Bij onze oosterburen ligt al een stapel rapporten die bewijzen dat dit een haalbare kaart is. Dat het GVW nu 44 ton zou kunnen worden, is vanuit Duits perspectief heel wat. Het zou echter mooi zijn wanneer TLN en de Duitse collega’s van de BGL zich hard maken voor de 60 tons LZV.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2633 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *