Column Barend Luiting: Datamanagement

Nu horen we die klachten van vervoerders en van leveranciers die claimen er een oplossing voor te hebben. Klachten, die variëren van een ongebruikelijk hoog verbruik aan diesel en Adblue om het verstoppend filter te regenereren tot aan daadwerkelijke uitval: ongeplande en kostbare stilstand.

Klachten en emotie gaan hand in hand. Emotie en ratio juist niet. Toch is een feitelijke benadering wenselijk. Over hoeveel stilstand gaat het, om welke specifieke kosten? Pas als dat inzichtelijk wordt kan een oplossing worden gewaardeerd. Natuurlijk is dat inzicht beschikbaar via werkplaatsfacturen en brandstofrekeningen. Of via fleetmanagementdata. De truck zelf genereert via de can-bus allerhande waardevolle data, onder meer over de staat van onderhoud en de onderhoudsbehoefte. Data die meer omvat dan die voor het fleetmanagementsysteem wordt vrijgegeven via het FMS-signaal. Idealiter verknoop je al die data met andere bronnen, zoals tankpassen, tacho’s en de facturen uit de werkplaats.

Met verknopen alleen ben je er niet, je moet immers koste wat kost voorkomen dat je verzuipt in data zonder deugdelijke vertaalslag en analysemogelijkheden. Wie is de partner die dat realiseert en van wie is daarna nog de data? Het al niet eenvoudige vak van fleetmanager krijgt ineens de extra component datamanagement.

Wie alle data goed ontsluit is spekkoper. Regelmatig horen we van leveranciers mooie verhalen over procentjes brandstofbesparing en hoeveel dat wel niet is in euro’s. Waar, maar ook lastig toe te schrijven aan een bepaalde oorzaak. Tenzij je beschikt over historische data van jezelf en vergelijkbare bedrijven: benchmarks. Hoe lang hoort een DPF eigenlijk mee te gaan in jouw specifieke situatie? Is het oplopend brandstofverbruik te wijten aan beginnend technisch falen, aan chauffeursgedrag, verkeersdruk of de weerssituatie? Alleen het verknopen van data en het bereid zijn tot het anoniem delen van die data met branchegenoten kan de sector als geheel vooruit helpen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Van Barend Luiting zijn er nog 257 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *